۰۳ مهر ۱۳۹۷

نکات مهم در استفاده از تجهیزات آماده سازی غذا

اگر تا به اینجا مقالات سایت ما را مطالعه کرده باشید، می‌دانید وسایل تجهیزات آشپزخانه صنعتی تنها مختص همان مکان طراحی و خریداری شده است اما در این میان تجهیزاتی هستند که در تمام آشپزخانه های صنعتی وجودشان الزامیست، در این بخش می‌خواهیم به مهم ترین فاکتور در آشپزخانه یعنی تجهیزات آماده سازی غذا بپردازیم پس با ما همراه باشید.

در نگاه اول تجهیزات آماده سازی غذا برای وعده‌های غذایی تجهیزات مهمی به نظر نمی‌رسند، در واقع این اعتقاد باعث می‌شود تا در حیطه پخت و پز، هم کیفیت غذا پایین بیاید و هم طعم واقعی غذا حس نشود. در این میان افراد زیادی فکر می کنند که مرتکب این اشتباهات نمی شوند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

تجهیزات آماده سازی غذا

مهم‌ترین گام برای طبخ غذای سالم و باکیفیت وجود محیطی با امکانات و تجهیزات مناسب است، گام بعد در دسترس بودن این تجهیزات است، به‌طوری که تمام تجهیزات پخت و آماده سازی غذا در محیطی کاملا بهداشتی و در دسترس کارکنان آشپزخانه قرار داشته باشد تا علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، موجب نظم در آشپزخانه نیز گردد. برخی از این تجهیزات را در جدول زیر مشاهده کنید. برخی از تجهیزات آماده سازی غذا شامل چرخ گوشت، کالباس بر، سبزی خردکن، یخچال، فر، غذاسازها و ... می‌شود.

برخی از اشتباهات رایج در استفاده از این تجهیزات آماده سازی غذا، سبب می‌شود که در محصول نهایی تاثیر مستقیم گذارد و در بلند مدت مشتریان شما کاهش یافته و کسب و کارتان با شکست مواجه می‌شود.

عدم استفاده درست از یخچال و فریزر:

در آشپزخانه های صنعتی بزرگ همواره یخچال و فریزرها یکی از مفید ترین تجهیزات آماده سازی غذا هستند، چرا که مواد لازم برای تهیه غذای روزانه، آن هم در حجم بالا را نمی‌توان روزانه خرید کرد، در نتیجه قطعا مواد غذایی نظیر گوشت و سبزیجات وجود دارند که نیازمند نگهداری در محیطی با دمای مناسب و به دور از هرگونه آلودگی هستند.
همواره بهتر است برای یخ زدایی مواد غذایی این نکته را در نظر داشته باشید که بهترین روش، یخ زدایی در یخچال و به صورت تدریجی می باشد. چرا که اگر این کار در بیرون از یخچال انجام شود ، امکان رشد باکتری ها در آن بیشتر شده و باعث فساد زودرس مواد می‌گردد، برای مثال: فساد در ماهی و مرغ بسیار بالاست و در یخ زدایی این مواد باید بسیار دقت کرد.

نکته حائز اهمیت این است که غوطه‌ور کردن گوشت و مرغ در آب، بدون اینکه در نایلون باشد، گذشته از اینکه باعث فساد زودرس آن‌ها می‌شود، بلکه از کیفیت آن‌ها کاسته و طعم و مزه آن‌ها را نیز خراب می‌کند. همچنین علاوه بر این، بوی نامطبوع حاصل از یخ‌زدایی مواد در محیط بسیار آزاردهنده است.

نداشتن ظروف سرو مناسب:

علاوه بر اهمیت پروسه آماده سازی تا پخت غذا، نکته مهم دیگر که در طعم غذا نیز موثر است، ظروف سرو مناسب تا زمانی است که به مشتری برسد، لذا در استفاده و انتخاب این نوع از تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید بسیار دقت نمود، ظرف نگهدارنده همواره باید سبک و در عین کارآیی زیبایی نیز داشته باشد.