۲۵ آذر ۱۳۹۷

اهمیت میکسر در تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تنوع تجهیزات آشپزخانه صنعتی به قدری افزایش یافته است که برای کوچکترین موارد نیز دستگاه و وسیله‌ای خاص تعبیه شده است. در راستای معرفی انواع دستگاه‌ها و تجهیزات آشپزخانه صنعتی امروز قصد داریم میکسر گوشت را به طور کامل را برای شما شرح دهیم. دستگاهی که کاربرد بسیاری در رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی دارد اما احتمالا کمتر به گوش شما خورده است.

میکسر گوشت چیست و چه تفاوتی با چرخ گوشت دارد؟

میکسر گوشت به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی، همانطور که از نامش پیداست، وظیفه خرد کردن یا خمیر کردن گوشت را بر عهده دارد و در برخی موارد نیز گوشت را با موادی همچون پیاز و ... مخلوط می‌کند و کار ورز دادن آن را نیز انجام می‌دهد. این در حالی است که چرخ گوشت بیشتر به گوشت را به حالت رشته‌ای در می‌آورد.

برای درست کردن کباب کوبیده که غذای مورد علاقه ایرانیان است، مرحله آماده کردن گوشت و مخلوط کردن مواد مختلف در آن، باید به طور یکنواخت انجام گیرد و به میزان کافی ورز داده شود. البته انجام این کارها با دست یا چرخ گوشت نیز قابل اجراست اما کیفیتی که مدنظر است بسیار با دستگاه میکسر گوشت فاصله دارد.

میکسر خاصیت میکس کردن گوشت‌ها را دارد و اگر قصد استفاده از گوشت برای کباب را دارید، تمام عملیات را به صورت خودکار انجام می‌دهد و گوشت ورز داده شده و آماده برای سیخ گرفتن را در اختیار رستوران‌ها و کترینگ‌ها را قرار می‌دهد، بنابراین در آشپزخانه های صنعتی وجود این دستگاه الزامیست.

نحوه عملکرد دستگاه میکسر گوشت

تجهیزات آشپزخانه صنعتی تماما دستگاه‌های مکانیکی هستند که از سخت‌افزار های مختلفی ایجاد و سرهم بندی شده‌اند. در دستگاه میکسر عملیات خمیر کردن و ورز دادن همزمان انجام می‌شود چرا که در یک زمان و به طور متناوب محفظه قرار گرفتن گوشت در حال چرخیدن است و تیغه‌های داخلی نیز با سرعت متناسب گوشت را خمیر کرده و ورز می‌دهند. ظرفیت دستگاه میکسر گوشت می‌تواند حتی بالاتر از ۵۰ کیلوگرم نیز باشد و به‌راحتی هر تعداد سفارش را در روز پاسخگو باشد.

دلایل استفاده از تجهیزات تمام اتوماتیک در آشپزخانه های صنعتی

یکی از دلایل استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی در رستوران‌ها، فست فودها، کترینگ‌ها و ... همین قدرت و سرعت آن‌ها در انجام کارها است. اگر قرار باشد برای انجام سفارشاتی همچون کباب، با استفاده از دست گوشت را ورز دهیم هم مسائل بهداشتی را رعایت نکرده‌ایم و هم زمان و توان بسیار زیادی صرف این کار می‌شود که احتمال دارد مشتریان خود را از دست بدهیم. عامل دیگر نیز بحث کیفیت و مزه غذاها است که در مورد غذاهای گوشتی بیشترین تاثیر را بر افراد دارد.