۱۹ اسفند ۱۳۹۶

ایمنی در استفاده از چاقو در آشپزخانه‌های صنعتی

چاقوها برای استفاده در هر آشپزخانه صنعتی ضروری هستند، بنابراین بسیار مهم است که بدانید چگونه باید چاقوها را در دست بگیرید و نکات ایمنی در استفاده از چاقوها چه هستند، این نکات می‌تواند خطر آسیب‌های شخصی در هنگام استفاده از چاقو را کم کند. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله نکات ایمنی و شیوه درست استفاده کردن از چاقو را با هم مرور کنیم.


چاقوهای تیز امن‌تر هستند.
زمانی که از یک چاقوی کند برای بریدن چیزی استفاده می‌کنید باید نیروی بیشتری را اعمال کنید، همین نیروی بیشتر احتمال آسیب را به مراتب بالاتر می‌برد.
علاوه بر این یکی از راه‌های حفظ و نگهداری چاقوها همیشه تیز نگه داشتن آن‌هاست، پس تیز نگه داشتن چاقوها علاوه بر بالا بردن عمر مفید آن‌ها، به بالا رفتن ایمنی در آشپزخانه صنعتی شما کمک می‌کند.

برای هر کاری چاقوی مخصوص خودش را استفاده کنید.
یکی از مواردی که در هر آشپزخانه صنعتی باید به پرسنل آموزش داده شود، آموزش استفاده از چاقوی مخصوص در جای مناسب است. برای مثال چاقوهای خیلی کوچک برای برش گوشت مناسب نیستند و احتمال آسیب را بسیار بالا می‌برند، علاوه بر این فراموش نکنید که چاقوها نه در بازکن هستند و نه باید برای برش جعبه و کارتن استفاده شوند. برش هرچیزی وسیله مخصوص خود را دارد که در صورت استفاده نکردن از آن‌ها، امکان آسیب و احتمال خطر بالا می‌رود.

همیشه چاقوی خود را تمیز نگه دارید.
باید توجه داشته باشید که یکی از نکات حفظ و نگهداری چاقوها در آشپزخانه صنعتی، تمیز نگه داشتن چاقوهاست. اما تمیز نگه داشتن چاقوها تنها در حفظ و نگهداری آن‌ها تاثیرگذار نیست، چاقوهایی که بعد از هربار مصرف به خوبی تمیز می‌شوند، برنده‌تر هستند. اگر چاقو را بعد از هربار مصرف به خوبی تمیز نکنید ممکن است مواد مانده روی چاقو باعث لیز شدن سطح تیغه شود و در هنگام استفاده احتمال وقوع حادثه را بیشتر کند.

چاقوها را در جای خود نگهداری کنید.
نگهداری چاقوها در جای خود نه تنها باعث مرتب شدن آشپزخانه صنعتی می‌شود بلکه احتمال ایجاد خطر را هم کاهش می‌دهد، پیشنهاد می‌شود بعد از انجام کار با چاقو، چاقو را تمیز کرده و در جای مخصوص خود قرار دهید در ساعت‌های شلوغی رستوران که سرعت کار در آشپز خانه بالا می‌رود، احتمال ایجاد خطر توسط چاقوهایی که در جای مخصوص خود قرار ندارند، بالا می‌رود.

تمرکز داشته باشید.
آشپزخانه‌های صنعتی مکان‌های شلوغی هستند اما نباید باعث شود که شما تمرکز خود را برای کار از دست بدهید. زمانی که با چاقو کار می‌کنید تمرکزتان را روی کارتان بگذارید چون کوچک‌ترین لحظه غفلت باعث بروز حادثه می‌شود.
نکاتی که درباره ایمنی چاقوها در این مقاله گفته شد نکات ساده‌ای هستند، اما باید بدانید که غفلت از هر کدام از موارد بالا احتمال آسیب را بالا می‌برد.