۲۱ مهر ۱۳۹۷

پاستا ساز

پاستا ساز یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای رستوران‌ها و فست فودها است که به ماشین پاستا نیز معروفند. 

پاستا سازها در واقع جز وسایل کوچکی هستند که به شما کمک می‌کنند تا با تبدیل خمیر به شکل‌های مختلفی که می‌خواهید، پاستا یا ماکارونی مورد نظر خود را بدست آورید. دو نوع تقسیم بندی کلی برای این دستگاه وجود دارد، پاستا سازهای برقی و پاستا سازهای دستی. هر دو نوع رول خمیر را به شکلی که مد نظر شماست بر اساس تیغه خروجی دستگاه تبدیل می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به طور کلی انواع پاستا ساز و روش کارکرد آن‌ها به عنوان تجهیزات آشپزخانه صنعتی را توضیح دهیم.

انواع پاستا ساز ها

همانطور که بیان کردیم پاستا ساز ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:
• پاستا ساز دستی
• پاستا ساز برقی

در مدل‌های دستی، قیمت تمام شده کالا ارزان‌تر از مدل برقی است زیرا هیچ تجهیزات اضافه الکترونیکی درون دستگاه وجود ندارد. اما مدل‌های برقی مانند تمام تجهیزات آشپزخانه صنعتی دیگر کارکرد راحت‌تری دارند.

پاستا ساز دستی با استفاده از یک دستگیره کار می‌کند که با چرخاندن آن خمیر را به سمت تیغه دستگاه هل می‌دهد. همین مورد می‌تواند در مدل و اندازه ماکارونی خروجی مدنظر شما اشکال ایجاد کند زیرا یک دست شما همواره باید بر روی دستگیره قرار داشته باشد و از این نظر مدل‌های برقی و اتومایتک بهتر هستند.

در بعضی از دستگاه‌های پیشرفته نیز این امکان وجود دارد که سرعت دستگاه را نیز تنظیم نمایید و همین باعث می‌شود که بتوان با سرعت بیشتری سفارشات مورد نظر را آماده کرد.

پاستا با اشکال متنوع

شاید برای شما سوال پیش آمده که مدل‌های مختلف پاستا که در رستوران‌ها و هتل‌ها موجود است با استفاده از چه دستگاهی ساخته می‌شوند. پاسخ به این سوال روشن است، دستگاه‌های پاستا ساز می‌تواند هر مدل ماکارونی را ایجاد کنند، تنها کافیست تیغه خروجی دستگاه را تهیه و درون آن جایگذاری کنید.

لوازم جانبی پاستا ساز

اصلی‌ترین و مهمترین لوازم جانبی پاستا سازها تیغه هایی هستند که ماکارونی را به شکل دلخواه شما تبدیل می کنند. گاهی اوقات شما یا مشتریانتان طرح های بسیار خاصی برای پختن ماکارونی مد نظر دارید بنابراین باید تیغه های مختلف را یک بار برای همیشه تهیه کنید.

سایر کاربردهای پاستا ساز

استفاده از پاستا ساز محدود به تولید شکل‌های مختلف پاستا و ماکارونی نمی‌باشد. بلکه از این نوع تجهیزات آشپزخانه صنعتی می‌توان استفاده‌های دیگری نمود. تبدیل هر نوع خمیر دیگر برای پخت شیرینی یا تزئینات کیک‌ها و شکل دادن به خمیر پیتزا از ویژگی‌های دیگر این نوع دستگاه می‌باشد. اساسا برای هر نوع غذایی که نیاز به لایه‌های نازک خمیری دارد باید از دستگاه پاستا ساز کمک گرفته شود و به همین دلیل این دستگاه باید به تجهیزات آشپزخانه صنعتی اضافه گردد.