۱۷ اسفند ۱۳۹۶

چگونه تجهیزات استیل آشپزخانه‌های صنعتی را تمیز کنیم؟

جای تعجب ندارد که وسایل استیل تقریبا در همه جای آشپزخانه صنعتی دیده می‌شوند. تجهیزات استیل علاوه بر اینکه زیبا به نظر می‌رسند، بادوام بوده و راحت تمیز می‌شوند. هرچند که تجهیزات استیل با کیفیت ضد زنگ هستند اما همین فلزات ضد زنگ اگر برای مدتی طولانی در نگهداری آن‌ها تلاش نشوند، زنگ زده و خراب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم بهترین راه برای تمیز کردن تجهیزات استیل آشپزخانه‌های صنعتی را با هم مرور کنیم تا سال‌ها بدون هیچ مشکلی کار کنند.

 

استیل ضد زنگ چیست؟

بر خلاف آهن یا فولاد که به راحتی زنگ می‌زنند، استیل ضد زنگ حاوی فلزات اضافی مانند کروم و نیکل است. توجه داشته باشید که استیل ضد زنگ را با فولاد گالوانیزه اشتباه نگیرید. فولاد گالوانیزه یک فولاد ساده است که سطح آن با یک لایه روی پوشیده شده است.

در حالی که انواع و ترکیبات مختلفی از فلزات ضد زنگ وجود دارند  اما در اینجا به دو نوع آن که بیش از همه در تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند اشاره می‌کنیم.

فلزات ضد زنگ دارای کروم

فلزات ضد زنگ دارای کروم و نیکل

درصد خاصی از این فلزات به آهن و فولاد اضافه می‌شوند تا سطح بیرونی آن‌ها را ضد زنگ کنند. اما از آنجایی که این لایه محافظ بسیار نازک است امکان دارد در صورت بی‌توجهی آسیب ببیند. 

سه چیز می‌تواند به این لایه آسیب برساند:

ساییدگی: ساییدگی با اشیا فلزی دیگر مانند برس و اسکاچ‌های سیمی می‌توانند این لایه را خراب کنند.

آب سخت: آب سخت اگر مدت زمان طولانی روی این فلز‌ها بماند امکان دارد سطح رویی مولکول‌های آن شکسته شود و فلز خورده شود.

کلراید: کلراید که در آب نمک و بعضی از مواد شستشو یافت می‌شود هم فلز را دچار آسیب دیدگی می‌کند.

 

نکات مراقبت و تمیز کردن تجهیزات فلزی

از ابزار مناسب تمیز کردن تجهیزات استیل آشپزخانه صنعتی می‌توان به پارچه‌های نرم، میکرو فیبر، اسفنج‌ها یا پدهای پلاستیکی شستشو اشاره کرد.

تجهیزات استیل معمولا دارای خط‌هایی در یک راستا هستند. اگر جهت تمیز کردن شما با خط‌ها یکسان باشد پروسه تمیز کردن می‌تواند راحت‌تر، سریع‌تر و کم آسیب‌تر باشد.

از مواد تمیز کننده مناسب استفاده کنید. سعی کنید در انتخاب مواد شستشو و تمیز کننده دقت نمایید. تمام مواد شستشو و تمیزکننده شیمیایی هستند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مواد شیمیایی‌ای بهترند که خاصیت قلیایی دارند.

به حداقل رساندن سختی آب: همانطور که پیشتر گفتیم اگرچه استیل ضد زنگ است، اما در مقابل آب سخت آسیب پذیر به نظر می‌رسند، اگر در آشپزخانه شما برای شستشو از آب سخت استفاده می‌شود باید سعی کنید با اضافه کردن چند سیستم تصفیه آب، میزان سختی آب را به حداقل برسانید.