۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

راهنمای خرید بلندر و همزن دستی

فرقی نمی‌کند که شما صاحب یک کافی شاپ هستید و یا یک رستوران دارید، کافیست در منوی خود چند آبمیوه طبیعی و یا کوکتل داشته باشید تا به یک بلندر یا مخلوط کن خوب نیاز پیدا کنید.
اما این تمام کار یک بلندر نیست، برای میکس بعضی مواد اولیه که همزن دستی به‌درستی کار آن را انجام نمی‌دهد، باز هم نیاز به یک بلندر قوی دارید.
در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بلندر مورد نظر خود را به سادگی انتخاب کنید.

انواع بلندر
بلندرها به عنوان یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی، به طور کلی سه دسته اصلی دارند، اما قبل از آشنایی با این دسته بندی‌ها بسیار مهم است که بدانید نیاز و توقع شما از یک بلندر چیست؟ آیا می‌خواهید از آن برای مخلوط کردن مواد غذایی استفاده کنید یا تنها برای ساخت اسموتی و آبمیوه به آن‌ها نیاز دارید؟

بلندرهای غذا
این بلندرها برای مخلوط کردن مواد غذایی طراحی شده‌اند و می‌توان شیک اسموتی و انواع مختلف کوکتل را با آن‌ها میکس کرد بدون آنکه دچار مشکلی شوند. تیغه‌های این بلندرها طوری طراحی شده‌اند که برای خرد کردن هرچیز حتی یخ مناسب هستند.

بلندرهای بار
کاربرد این بلندرها بیشتر در کافی شاپ هاست. همانطور که از اسم آن پیداست کاربرد آن‌ها بیشتر در بار سرد کافی شاپ است و برای درست کردن کوکتل‌ها و انواع نوشیدنی‌ها مناسب است. توان خرد کردن یخ را هم داراست اما تیغه‌های آن برای مخلوط کردن مواد غذایی مناسب نیست و در طولانی مدت آسیب می‌بیند.

بلندرهای دستی یا همزن دستی
این بلندر که با نام همزن دستی آن را می‌شناسیم در مقیاس‌های صنعتی بسیار متفاوت هستند. سایز بزرگ‌تر و قدرت بیشتری از انواع خانگی دارند و بزرگترین مزیت آن‌ها این است که فضای شما برای مخلوط کردن مواد غذایی محدود نیست بلکه فضای شما تنها به ظرفی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد. اما باید بدانید که این بلندر ها مانند نوع اول قدرت کافی برای خرد کردن همه چیز را ندارند و بیشتر برای مواد غذایی نرم و یا مخلوط کردن سس‌ها استفاده می‌شوند.
نکاتی که باید برای خرید بلندر به آن توجه کنید.

متریال بلندر: باز هم همه چیز به نیاز و توقع شما بستگی دارد، بلندر ها متریال‌های مختلفی دارند (از تیغه تا جنس ظرف آن‌ها). گرچه بهتر است که در آشپزخانه صنعتی خود از تجهیزاتی با استیل ضد زنگ استفاده کنید اما باید ببینید که چه مقدار به این مزیت نیاز دارید. استیل ضد زنگ سریع تمیز می‌شود و دیرتر در مقابل یخ و مواد غذایی سخت آسیب می‌بینند در کنار این‌ها، برای بلندرها ظروف شیشه‌ای و نشکن وجود دارد که باز هم شما با نوع و مقدار استفاده خود می‌توانید جنس تیغه و ظروف مورد نیاز آن را تعیین کنید.
ظرفیت: بلندرها با ظرفیت و حجم‌های مختلف یافت می‌شوند. اگر مقدار مواد غذایی که هربار مخلوط می‌کنید زیاد است، نوع بزرگ‌تر آن را بگیرید در غیر این صورت می‌توانید از مدل‌های کوچک‌تر و با قیمت کمتر استفاده کنید.
دسته: می‌دانید که بیشتر بلندرهای بزرگ دارای دسته‌ای هستند تا راحت‌تر حمل شوند، اما در این میان بلندر های کوچک با مصارف کمتری هم هستند که دسته ندارند تا در شستشو و پیدا کردن جای مناسب برای آن‌ها راحت‌تر باشید.

نکات بالا برای استفاده از دو نوع اول بلندرها است. اگر فکر می‌کنید هنوز به طور کامل مطمئن نیستید که می‌خواهید برای چه مقدار غذا و چندبار در روز از بلندرتان استفاده کنید، می‌توانید از بلندر یا همزن دستی که توان خرد کردن بالایی دارند و در طراحی آن‌ها تیغه وجود دارد، استفاده کنید.