۲۶ اسفند ۱۳۹۶

چگونه تخته‌های برش را تمیز کنیم؟

تقریبا در تمام آشپزخانه‌های صنعتی، تخته برش یکی از مهمترین تجهیزات آماده سازی غذا است. دانستن اینکه چگونه باید تخته‌های برش را به درستی تمیز کرد نه تنها باعث افزایش عمر مفید این تخته‌ها شده، بلکه جلوی آلودگی، باکتری و مسمومیت غذایی را هم خواهد گرفت.

فرقی ندارد که شما یک آشپزخانه مجلل و بزرگ را مدیریت می‌کنید یا یک آشپزخانه کوچک فست فود را، دانستن نکات نگهداری و پاک کردن تخته‌‌های برش برایتان ضروریست.

برای تمیز کردن تخته‌های برش چوبی باید بلافاصله بعد از استفاده، دسته آن‌ها را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید. برای پاک کردن سطح آن هم می‌توانید از سرکه سفید به عنوان یک پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی استفاده کنید. سرکه سفید را روی سطح تخته ریخته و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال پاک و تمیز کنید. البته این روش برای تخته‌هایی که با آن گوشت مرغ و ماهی خرد می‌شود، توصیه نمی‌گردد.

 

چگونه تخته‌های برش چوبی را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن عمیق‌تر می‌توانید ۱ قاشق چایخوری ماده سفید‌کننده را در یک لیتر آب ریخته و سپس این محلول را روی سطح تخته بریزید و بعد با آب گرم شستشو دهید.

توجه داشته باشید که هرگز تخته‌های چوبی را به کلی زیر آب نکنید یا برای تمیز کردن آن‌ها از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید، امکان دارد چوب با خیس شدن به طور کامل دچار روطوبت شود و فرم خود را از دست دهد.

تخته‌های برش چوبی به صورت طبیعی دچار جداره‌هایی هستند که باعث رشد باکتری‌ها می‌شود و بسیار خطرناک است، پس باید دقت کنید که آن‌ها به درستی تمیز شوند.

 

چگونه از تخته‌های برش چوبی نگهداری کنیم؟

برای نگهداری تخته‌های چوبی بهتر است هفته‌ای دوبار سطح آن را با موم زنبور عسل یا روغن چرب کنید تا از خشک شدن فیبر طبیعی چوب جلوگیری شود. علاوه بر این می‌توانید سطح تخته را با لیمو بشویید، اسید موجود در لیمو جلوی رشد هر باکتری‌ای در سطح تخته را می‌گیرد.

 

چگونه تخته‌های پلاستیکی را تمیز کنیم؟

تخته‌های پلاستیکی طوری طراحی شده‌اند که بتوان آن‌ها را در ماشین ظرفشویی گذاشت اما باید دقت کنید که در مدت زمان زیاد امکان دارد در دمای بالا دچار انحراف شود، و اگر فکر می‌کنید تخته برش شما هم می‌تواند دچار انحراف شود، از یک قاشق چایخوری سفیدکننده در یک لیتر آب برای شستشو استفاده کنید. تخته‌های پلاستیکی به صورت کلی با سطحی مقاوم ساخته می‌شوند و این باعث آن است که هیچ باکتری در آن امکان رشد نداشته باشد که این برای سلامت آشپزخانه صنعتی شما بسیار مفید است.

 

چگونه از تخته‌های پلاستیکی نگهداری کنیم؟

اگر هنگام ارزیابی تخته برش پلاستیکی خود، پلاستیک اضافه‌ای در سطح آن مشاهده می‌کنید آن را با سوهان فلز از بین ببرید. تخته‌های برش پلاستیکی با کیفیت بالا، به دلیل مقاومت زیادی که دارند، اگر به خوبی تمیز شوند نیاز به نگهداری خیلی خاصی ندارند.