۱۰ آذر ۱۳۹۷

اره استخوان بر چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله از سری مقالات سایت سیرمن، قصد معرفی یکی دیگر از تجهیزات آشپزخانه صنعتی یعنی اره استخوان بر را داریم. این اره که به نام های اره برقی قصابی یا اره گوشت بری نیز شناخته می‌شود دستگاهی است برای بریدن یا جدا ساختن گوشت از استخوان و یا قطعه قطعه کردن استخوان‌های داخل گوشت مانند استخوان دنده. البته استفاده از این اره برای قسمت کردن گوشت مرغ و دیگر پرندگان نیز امکان‌پذیر است و از آن می‌توان در بریدن گوشت بدون استخوان نیز استفاده نمود. این دستگاه یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که در قصابی‌ها نیز بسیار کاربرد دارد.

اره استخوان بر چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه عملکردی مانند دستگاه برش چوب دارد. هنگامی که گوشت را روی پیشخوان آن قرار می‌دهید با هل دادن آن به سمت تیغه‌های فولادی یا آلومینیومی، می‌توانید هر نوع گوشتی را به‌راحتی ببرید و استخوان‌های آن را به‌راحتی جدا کنید. از هر نوع تیغه‌ای می توان در این دستگاه استفاده کرد اما تیغه‌های شیاردار عملکرد بهتری نسبت به تیغه‌های صاف در این دستگاه از تجهیزات آشپرخانه صنعتی دارند. دلیل استفاده از تیغه‌های شیاردار یا دندانه‌دار این است که استخوان‌ها را بدون آسیب ببرد و از کشیده شدن گوشت روی سطح میزکار جلوگیری گردد. البته این عامل در بریدن گوشت ماهی نیز تاثیر دارد، زیرا خاصیت چرب گونه گوشت ماهی باعث می‌شود بریدن آن کمی سخت گردد و به همین علت تیغه‌های دندانه دار به‌راحتی قسمت‌های مختلف ماهی را از هم جدا می‌کنند.

تیغه دستگاه اره استخوان بر درون محفظه‌ای قرار گرفته و هنگام استفاده به امنیت دستگاه کمک می‌کند اما شخصی که در حال استفاده از دستگاه می‌باشد باید به دقت مسائل امنیتی را نیز رعایت نماید.

دقت داشته باشید که در استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی ایمنی حرف اول را می‌زند. در اره استخوان بر نیز عمل هل دادن گوشت به سمت تیغه‌ها با استفاده از اهرمی که در دستگاه تعبیه شده انجام می‌گیرد و کمترین مقدار دخالت دست باعث می‌گردد که ایمنی و سلامت شما به خطر نیافتد.

نگهداری از اره استخوان بر و تعویض تیغه آن

مهمترین قسمت دستگاه اره استحوان بر در کنار موتور آن، همان قسمت تیغه دستگاه است. بعد از مدتی استفاده از دستگاه امکان کند شدن یا کثیف شدن تیغه وجود دارد که باید نسبت به تعویض یا تمیز کردن آن اقدام کرد.

برای این کار باید با باز کردن محفظه نوار نقاله بالا و پایین و شل کردن پیچ‌های آن، تیغه را با احتیاط از دو طرف پروانه‌ها جدا نمود و سپس با قرار دادن تیغه جدید پروانه‌ها را در جای خود محکم کرد. تیغه‌های آلومنیومی نسبت به سایر تیغه‌ها طول عمری بالاتر و تیزی بیشتری دارند.

حتما در نظر داشته باشید برای استفاده از گوشت‌های مختلف ابتدا تیغه را تمیز کرده و سپس استفاده کنید یعنی بعد از برش گوشت گاو، اگر قصد دارید گوشت ماهی را ببرید حتما تیغه را تمیز نمایید.