۲۶ شهریور ۱۳۹۷

راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی

در مقالات قبلی سایت به معرفی یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی یعنی چرخ گوشت صنعتی پرداختیم و با انواع آن و نکات مهم برای خرید و رعایت موارد ایمنی استفاده از آن آشنا شدیم. در این مقاله قصد داریم راهنمای استفاده از چرخ گوشت صنعتی را برای شما بیان نماییم، با ما همراه باشید. 

چرخ گوشت های مدرن امروزی اگرچه کار چرخ کردن گوشت ها را بسیار ساده کرده‌اند اما ویژگی‌ها و ظرافت‌هایی دارند که باعث شده نگهداری آن‌ها حساسیت بیشتری را طلب کند، زیرا بالا بودن هزینه‌های تعمیرات یا تعویضچرخ گوشت صنعتی به‌صرفه نیست و با رعایت نکات کوچکی در حین کار با دستگاه، می‌توان طول عمر آن را افزایش داد.

نحوه استفاده از چرخ گوشت صنعتی

هنگام استفاده از چرخ گوشت نباید اجازه دهید دستگاه خالی کار کند، زیرا این عامل باعث کند شدن زودهنگام تیغه‌ها می‌گردد. چرخ گوشت صنعتی به عنوان تجهیزات آشپزخانه صنعتی در هتل‌ها و رستوران‌های بزرگ کاربرد دارد اما این بدین معنا نیست که می‌توانید مقدار زیادی گوشت را به‌طور مداوم چرخ نمایید بلکه در فواصل مشخصی باید دستگاه را خاموش کرده و به آن استراحت دهید.

اگر موقع چرخ کردن گوشت، فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود یا گوشت چرخ شده یک دست خارج نمی‌شود، احتمالا تیغه‌ها کند شده‌اند و یا فولی چرخ گوشت صنعتی نیاز به تعمیر دارد. در این شرایط حتما با نمایندگی مربوطه تماس حاصل نمایید و به هیچ وجه خودتان اقدام به باز کردن دستگاه نکنید.
برای تشخیص عملکرد درست دستگاه توصیه می‌شود فرد ثابتی با دستگاه کار کند، زیرا هم گوشت ها را به صورت یکسان چرخ می‌نماید و هم هنگام بروز مشکل زودتر از دیگران متوجه موضوع می‌گردد.

نظافت و نگهداری چرخ گوشت صنعتی

بعد از بازکردن قطعات چرخ گوشت صنعتی (البته مواردی که کاربر عادی چرخ گوشت مجاز به باز کردن آن‌هاست)، آن‌ها را با استفاده از آب و مواد شوینده به دقت بشویید. سپس خوب خشک کرده و درون پلاستیک قرار دهید در غیر این صورت می‌توانید قطعات را داخل یخچال با دمای پایین قرار دهید تا آلوده نشوند.

چرخ گوشت های صنعتی به نسبت چرخ گوشت های خانگی استفاده بیشتری دارند و امکان این موضوع وجود ندارد که پس از هربار استفاده بتوان دستگاه را باز کرد و قطعات آن را شست اما این موضوع دلیل بر این نیست که برنامه نظافت دستگاه را نادیده بگیریم، بلکه این کار باید طبق برنامه ریزی انجام گیرد.

قطعات یدکی چرخ گوشت صنعتی

قطعات یدکی چرخ گوشت صنعتی معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

مارپیچ چرخ گوشت، شبکه، آرمیچر، دنده چرخ گوشت، دنده سر آرمیچر، دنده مخزن چرخ گوشت، دنده وسط، تیغه چرخ گوشت، درب گیربکس، طوقه چرخ گوشت، گلدانی، موتور چرخ گوشت، فشاری، سینی، پروانه خنک کننده و واشر ته روده

تمامی این قطعات قابل باز شدن و نظافت هستند، تنها باید به این نکته توجه داشت که هنگام بستن قطعه‌ای جا نماند یا بد جای گذاری نشود که باعث شکستگی سایر قطعات شود.