۰۷ خرداد ۱۳۹۷

تجهیزات مخصوص طبخ قهوه و انواع دستگاه اسپرسو

اگر شما هم صاحب کافی شاپ هستید، حتما می‌دانید که هیچ چیز برای مشتریانتان لذت بخش‌تر از دیدن یک منو با تنوع زیاد قهوه نیست. اما شما برای طبخ قهوه‌های مختلف، نیاز به تجهیزات آشپزخانه صنعتی مختلف و متنوعی دارید که در این مقاله ما قصد داریم به انواع آن اشاره کنیم. تجهیزات کافی شاپ یکی از دسته بندی‌های محصولات برند سیرمن است که با کیفیت بالا آن‌ها را ارائه می‌دهد. اما پیش از آن لیستی از قهوه‌های مختلف را برای شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با دانستن نوع قهوه‌هایی که می‌خواهید در منوی خود داشته باشید، دستگاه‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

انواع نوشیدنی‌ها با پایه قهوه

قهوه اسپرسو: این قهوه پایه هر نوشیدنی با قهوه است و همچنین خود یک نوشیدنی به طور جداگانه هم محسوب می‌شود که نیاز به دستگاه اسپرسو ساز دارد.

قهوه آمریکانو: مخلوط اسپرسو با آب داغ، اکثر دستگاه‌های اسپرسو مجهز به شیر آبجوش هستند پس برای آمریکانو هم نیاز به دستگاه اسپرسو دارید.

قهوه موکا: موکا از ترکیب سیروپ یا پودر شکلات به همراه شیر و اسپرسو درست می‌شود.

قهوه لاته : مخلوط شیر فوم‌دار به همراه اسپرسو.

کاپوچینو: کاپوچینو مانند لاته، شیر فوم‌دار است به همراه اسپرسو، که گاهی با سیروپ‌های مختلف ترکیب می‌شود اما تفاوت اصلی کاپوچینو و لاته در مقدار فوم شیر است که در کاپوچینو دقیقا دو برابر لاته است.

کارامل ماکیاتو: ماکیاتو مخلوط اسپرسو با سیروپ کارامل و فوم شیر است. توجه داشته باشید که در ماکیاتو فقط از فوم شیر استفاده می‌شود.

آیس کافی: یخ به همراه شیر، شکر و اسپرسو

آفوگاتو: اسپرسو به همراه یک اسکوپ بستنی

فراپه: مخلوط اسپرسو سرد با شیر، شکر و انواع مختلف سیروپ که شباهت بسیار زیادی به میلک شیک دارد.

تعدادی از نوشیدنی‌ها که بیس آن اسپرسو است را در اینجا نام بردیم، حال قصد داریم به تجهیزات کافی شاپ مورد نیاز برای درست کردن آن‌ها اشاره کنیم.

 

انواع دستگاه قهوه ساز

یکی از تجهیزات کافی شاپ، دستگاه طبخ قهوه است که در دنیای امروز در حال رشد است و پیشرفت بسیار زیادی از سال‌های گذشته داشته است. در گذشته برای طبخ قهوه نیاز به دانش گسترده برای کار با تجهیزات آسیاب کردن قهوه و کار با دستگاه بود اما امروزه کار باریستاها به شدت راحت‌تر از گذشته شده است و نیاز به حجم زیاد دانش به هیچ وجه حس نمی‌شود، امروزه سه نوع دستگاه قهوه ساز در تجهیزات کافی شاپ یافت می‌شود.

دستگاه قهوه ساز دستی

اگر یک باریستای با تجربه دارید و قصد دارید به صورت سنتی قهوه را طبخ کنید از ماشین اسپرسو یا قهوه ساز دستی استفاده کنید. کار با این دستگاه نیاز به شناخت دستگاه مدیریت زمان برای عصاره گیری، نحوه صحیح بخار دادن به شیر و درست کردن فوم شیر دارد. البته از مزایای استفاده از دستگاه اسپرسو دستی می‌توان به کیفیت بالای اسپرسو و عطر خوب قهوه اشاره کرد. اما فراموش نکنید که اگر این شیوه را برای طبخ قهوه استفاده می‌کنید شما نیازمند یک آسیاب قهوه که بتوانید دانه‌های قهوه را آسیاب کنید، هستید.

دستگاه اسپرسو نیمه اتوماتیک

این دستگاه به صورت خودکار قهوه را آسیاب می‌کند، اما اضافه کردن شیر و درست کردن فوم به عهده خود شماست، در این دستگاه‌ها شما نیاز دارید که بدانید، چطور شیر را بخار دهید و از آن فوم درست کنید.

دستگاه اسپرسو تمام اتوماتیک

در این دستگاه‌ها تمام کار به عهده خود دستگاه است و به طور معمول در این دستگاه‌ها کلیدهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای درست کردن هر نوع نوشیدنی که می‌خواهید استفاده کنید. دستگاه تمام مراحل را از آسیاب قهوه تا مخلوط کردن شیر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

قدم اول برای داشتن یک منو قهوه خوب انتخاب دستگاه اسپرسو با توجه به نیازهای آشپزخانه و یا کافه تان بود. اما تجهیزات کافی شاپ تنها به دستگاه اسپرسو محدود نمی‌شود، بی شک شما نیاز به تجهیزات دیگری هم نیاز دارید که بتوانید بهترین سرویس را به مشتریانتان ارائه دهید.

فرنچ پرس

فرنچ پرس یک لیوان رایج برای طبخ قهوه است و برای هر کافی شاپ و یا رستورانی که در منو آن قهوه وجود دارد الزامیست. فرنچ پرس بیشتر برای طبخ قهوه فرانسه استفاده می‌شود اما اگر بتوانید به تعداد کافی فرنچ پرس تهیه کنید، برای درست کردن انواع دم‌نوش ها هم فرنچ پرس به شما کمک می‌کند.

دماسنج مخصوص مایعات

اگر شما هم در کار خود بسیار دقیق هستید و می‌خواهید طعم قهوه شما بی‌نقص باشد، نیاز به یک دماسنج مخصوص مایعات دارید. باریستاهای حرفه‌ای می‌دانند که شیر و یا آب را در چه دمایی باید با اسپرسو مخلوط کرد. دمای بسیار زیاد آب و یا شیر می‌تواند باعث خراب شدن طعم قهوه شود. پس اگر بسیار دقیق کار می‌کنید به یک دما‌سنج نیاز دارید.

شیر داغ کن

اگر از دستگاه اسپرسو ساز کاملا دستی یا نیمه اتومات استفاده می‌کنید و یا می‌خواهید روی قهوه هایتان لاته آرت داشته باشید نیاز به یک شیر داغ کن خوب دارید. در دستگاه‌های اسپرسو دستی و نیمه اتوماتیک در شیر داغ کن، به شیر بخار می‌دهند و فوم از آن می‌گیرند و از آن برای درست کردن لاته آرت استفاده می‌کنند.

انواع سیروپ

انواع سیروپ می‌تواند به شما این امکان را بدهد که انواع مختلفی از طعم را در قهوه‌های خود داشته باشید و به مشتریتان پیشنهاد بدهید که قهوه‌تان را با طعم‌های جدید امتحان کند. هرچند که داشتن تقریبا چهار طمع سیروپ برای منو قهوه کافیست اما داشتن سیروپ‌های مختلف به معنای داشتن طعم‌های متنوع‌تری در منویتان است.

کاپ و باکس مخصوص قهوه

اگر کافی شاپ دارید و می‌خواهید قهوه خود را به صورت بیرون بر هم به مشتریان خود ارائه دهید، علاوه بر کاپ‌هایی که بتواند گرما را در خود نگه دارد، نیاز به باکس‌های مختلف حمل قهوه نیز دارید. این باکس با مدل‌های مختلف یافت می‌شود، بعضی از آن‌ها به صورت در دار است که حرارت را بیشتر نگه می‌دارد و عموما برای فاصله‌های دور که شما قصد تحویل آن را دارید، استفاده می‌شود.